Príručka predajcu: Presmerovanie v eshope

Presmerovanie stránok môže byť veda. To, ako to zvládnete, ovplyvní ďalší rast vášho eshopu.

Keď sme koncom minulého roka písali blog o možnostiach presmerovania jednotlivých stránok (napríklad po redizajne webu), ozvali sa nám niekoľkí prevádzkovatelia eshopov s otázkou riešenia redirectov pri nedostupných produktoch.

 

odstranenie produktu

 

V skratke: Ak máte v eshope dlhšie nejaký konkrétny produkt, ktorý sa odstráni z ponuky, akú alternatívu je najlepšie zvoliť?

 

1. Zrušiť URL a nechať tam 404-ku s tým, že tam bude info o tom, že produkt už viac nie je v ponuke a povedzme search box na vyhľadanie iných, alebo podobných produktov

 

2. Presmerovať URL cez redirect 301 na kategóriu v ktorej bol produkt, prípadne na homepage

 

3. Presmerovať URL cez temporary redirect 302 na kategóriu, alebo homepage s informačnou hláškou o momentálnej nedostupnosti

 

4. Ponechať URL, nastaviť stav ako dlhodobo nedostupné a vyhodiť to z listingu produktov

 

 

Poradili sme klientom, radi poradíme aj vám:

 

1. 404 - URL not found

 

Rušiť URL a nahradzovať stránky 404-kou je z viacerých hľadísk veľmi nešťastné riešenie. Ak takto nahradíte veľa stránok, zaručene si koledujete o stratu ťažko získaných pozícií v Google, čo môže byť pre vaše celkové predaje veľká rana.

 

404 sú však neštastné aj zo zákazníckeho hľadiska. Predstavte si, že v Googli konečne nájdete niečo, čo potrebujete a po kliku vás to presmeruje na neexistujúcu stránku. V prvom rade vás to naštve a v druhom si pomyslíte, že predajca je babrák, keď mu nefunguje ani tá blbá stránka.

 

Navyše, je naivné si myslieť, že po 404-ke pôjde zákazník ďalej prehľadávať váš web. 404-ky sú akýmsi ekvivalentom neželaného cieľa. Ak produkt na stránke nenašiel Google, asi ho tam nenájdem ani ja. Treba ísť hľadať inde - ku konkurencii.

 

 

2. Redirect 301

 

Aj keď ani 301 nemáme v eshopoch radi, za istých okolností aj my pripúšťame jeho použitie. Ak máte produkty, z ktorých pravidelne vychádza novinka, ktorá nahrádza prechádzajúce modely, môže byť presmerovanie do kategórie celkom praktické. Avšak aspoň s informačnou hláškou o trvalej nedostupnosti predchádzajúceho modelu.

 

Presmerovanie na homepage však nedoporučujeme ani tu, pretože opäť to evokuje neschopnosť postarať sa o funkčnosť vlastnej stránky. Ak zákazník hľadá produkt, chce vidieť produkt. Ak to nie je možné, časť zákazníkov potešia aspoň alternatívy. Nikoho nepoteší, keď sa miesto produktu dostane na všeobecnú domovskú stránku.

 

 

3. Temporary redirect 302

 

Alebo inak povedané, dočasné presmerovanie. Aj keď ho niektorí z vás používajú na zobrazovanie aktuálnych náhrad produktov za pôvodne hľadaný produkt, nevidíme v tom zmysel.

 

Ak použijete dočasné presmerovanie, znamená to, že produkt sa opäť časom v ponuke objaví. A v tomto prípade nám nepríde logické ho vôbec odstraňovať, resp. nesprístupniť.

 

Dá sa to spraviť elegantnejšie:

 

 

4. Ponechať URL, vyhodiť z listingu

 

Najlepšia cesta, ako byť  zadobre s vyhľadávačmi a zákazníkmi, je ponechať naďalej produkt v eshope. 

 

Pochechaná URL: To znamená, že ak je produkt zaindexovaný a zákazník k vám príde cez vyhľadávač, dostane sa rovno na produkt, ktorý hľadal. Navyše neprichdzate o pozície a návštevy z vyhľadávania.

 

Odstránenie z listingu: Produkt sa odstráni zo všetkých zobrazených kategórií. Niektoré CMS umožňujú produkt nechať publikovaný aj bez kategórie, niektoré nie. Ak používate také, ktoré to neumožňuje, jednoducho si vytvorte novú kategóriu s názvom napr. Nedostupné produkty. Túto kategóriu ale neumiestnite do žiadneho menu ani nikde inde na stránku a problém máte vyriešený.

 

Odstránením z listingu zabezpečíte, že jediná možnosť, ako sa zákazník dostane k nedostupnému produktu je cez vyhľadávač (Google, Bing, Zoznam,…), ale nikdy sa nedostane k nedostupnému produktu preklikaním sa na vašom eshope. Zákazníka tak neodradíte ponúkaním produktov, ktoré si nemôže kúpiť.

 

Nedostupný stav: Zákazník chápe, že produkt jednoducho nie je k dispozícii, lebo sa vypredal, alebo sa už nevyrába. Zákazník skôr akceptuje, keď mu oznámite, že produkt sa nedá kúpiť ako to, že ho ako mŕtvy chrobák pošlete automaticky na homepage bez akéhokoľvek vysvetlenia.

 

K produktom, ktoré nie sú dostupné navyše odporúčame zobraziť dostupné (napríklad novšie, alebo drahšie / lacnejšie) alternatívy.

 

Dočasne nedostupný stav: Namiesto vyššie spomínanej 302-ky odporúčame označiť stav ako nedostupný s informáciou, že dostupnosť produktu sa opäť v budúcnosti očakáva. Ak vieme kedy, uvedieme aj dátum.

 

Najviac sa nám však osvedčilo k takýmto produktom pridať zberný formulár na maily ľudí, ktorí tento produkt navštívili a prejavili o neho zájem. V prípade opätovného zaradenia produktu do ponuky odosielame týmto ľuďom informáciu o opätovnej dostupnosti, z ktorej následne získavame celkom zaujímavé konverzné pomery.

 

Ak máte aj vy nejaký problém s ktorým si neviete dať rady, radi vám pomôžeme. Stačí sa ozvať.

WAME Admin

23. Február 2016 | 20:48